Det är inte bara Corona som omslutit oss det senaste året. En annan pandemi har nästan varit ett lika självklart inslag i vår numera tämligen gråa vardag. Padeln slog för några år sedan ner som en bomb. Den för många gemensamma tanken om att det här endast rörde sig om en fluga är som bortblåst. Vi spelar mer padel än någonsin och det byggs ständigt nya hallar och banor. Under denna korta tid har även skett en enorm utveckling. I början av resan utövade merparten av spelarna idrotten under 1-2 timmars tid med vänner, kolleger eller bekanta och sedan fick det vara bra med det. Numera andas många av oss padel där kläder, skor och racket är ett lika naturligt inslag som tillbehören i golf.
Det här har i sin tur inneburit en ökad efterfrågan på Padel i sin helhet och befolkningen får inte nog av att bara spela själva utan vill även kunna följa turneringar, matcher och andra evenemang på TV.
På framfart
Padel är en ytterlighet av snabb utveckling. Det har än så länge varit något av amatörernas sport vilket samtidigt medfört att sporten på gott och ont inte genomfört någon direkt kommersialisering. Fortsätter den totala uppmärksamheten kan det på sikt innebära en slagkraftig konkurrens med de stora elefanterna som fotboll, ishockey och skidor. Det kan betyda att allt mer pengar rullar in vilket framöver kan leda till en förändrad syn på padel i dess helhet.
Traditionell TV har trots det otroliga intresset ett ganska begränsat utbud av sändningar. SVT hade däremot en unik sändning i maj förra året då Utmanarmötet visades en söndag på bästa sändningstid. Det här var första gången någonsin som fenomenet padel sändes i kanalen och förutom tre timmars njutning var det dessutom ett bra sätt att marknadsföra sporten.
Tv 10 som för övrigt är en del av Viasat ville inte framstå som sämre och stod för den första TV-sända padeltävlingen någonsin då de den 11 april i år sände finalerna av World Padel Tour.
En ljus framtid
De senaste åren har allt fler sändningar förflyttats från de traditionella TV kanalerna in i den moderna streamingens värld. Hur fantastiskt är det inte att exempelvis kunna följa din favoritsport när, var och hur du vill samtidigt som hänsyn inte behöver tas till tid, plats eller situation.
Idag finns det en rad olika tjänster att välja mellan. Än så länge har padel en ganska blygsam närvaro på streamingjättarna Viaplay, Cmore och Discovery plus men i takt med att sporten fortsätter växa dröjer det förmodligen inte heller lång tid förrän dessa tar den under sina vingar.
I dagens läge är det Padeltelevision som förhåller sig störst. Där får du en 30 dagars gratis prova under en period till att sedan gå över till ett abonemang för 99 kr i månaden.
Tillsammans med bettingsajten Sportway har även det svenska padelförbundet ingått ett samarbete för att lyfta hela sporten. Under hösten producerades sändningar både från Svenska Padeltouren och SM.
I annars ovissa tider råder det inga tvivel om att sporten padel bara går framåt. Den nya folksporten har onekligen hittat hem.